לא רק לביבות: הלכות חנוכה ב'

יוסי ברויער Comments Off on לא רק לביבות: הלכות חנוכה ב'
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

נרות חנוכה

הזהיר בנר

א. כל אדם צריך ליזהר מאוד בהדלקת נרות חנוכה ואפילו עני המתפרנס מצדקה שואל או מוכר כסותו וקונה שמן להדליק (רמב"ם פ"ד. טושו"ע סימן תרע"א. ערוה"ש). ואמרינן בגמרא הרגיל בנר הוין לו בנים תלמידי חכמים (שבת כג: מובא במשנ"ב סי' תרע"א ס"ק א)

מנהג אשכנז

ב. מנהג בני אשכנז, שכל אחד מבני הבית ידליק בליל ראשון נר אחד ובכל לילה מוסיף עוד נר (רמב"ם. ב"ח. מהרש"ל. רמ"א סימן תרע"א.לבוש. משנ"ב שם).

וכל אחד יניח נרותיו באופן שיהא ניכר כמה נרות הדליקו (דרכי משה. לבוש. חיי"א).

מנהג ספרד

ג. מנהג בני ספרד, בליל ראשון מדליק אחת, מכאן ואילך מוסיף נר בכל לילה. ואפילו אם רבים בני הבית אנשים בבית, לא ידליקו יותר (תוספות שבת כ"א: טור ושו"ע).

בזה יש חידוש במנהג שלא מוצאים בשאר מקומות, שהספרדים נוהגים כתוספות, ואשכנזים נוהגים כרמב"ם, (ט"ז סי' תרע"א ס"ק א).

נר אחד

ד. אם מדליק נר אחד בכל לילה, גם יצא ידי חובה מעיקר הדין (שבת כ"א. משנ"ב סי' תרע"א ס"ק ד').

 

מקום הנחת הנרות

מקום הנחת הנרות

ה. בזמן הזה נוהגים להדליק בפנים בבית ליד הדלת (שבת כ"א: רמב"ם פ"ד.רשב"א תשו' סי' תק"מ. טור ושו"ע סי' תרע"א סעיף ה'. בעל העיטור הל' חנוכה, ועיי"ש בפתח הדביר. ס' אוהל מועד. ערוך השולחן. תשו' דבר יהושע סימן מ'. נמוקי או"ח. מנחת יצחק ח"ו סימן מ"ו. הוספות בשו"ע הגרש"ז).

וגם אם יש חלון הפונה לרה"ר נהגו להדליק בטפח הסמוך לפתח מבפנים (משמרת שלום סימן מ"ח. ליקוטי מהרי"ח. ס' ימי החנוכה פרק ג' סעיף ג').

נרות בחוץ

ו. יש נוהגין להדליק הנרות בחוץ (שבת כ"א: רמב"ם פ"ד סעיף ז'. שבלי הלקט סי' קפ"ה. מנהג תלמידי הגר"א. מהרי" דיסקין. תשו' התעוררות תשובה. הגרי"ש אלישיב הגרי"ש אלישיב).

הדלקה ליד חלון

ז. יש נוהגין להדליק נרות בתוך ביתו ליד חלון הפונה לרשות הרבים (שבת כ"א: כל בו. טור ושו"ע סעיף ה'.)

דירת קומות

ח. אם גר בדירת קומות, יכול להניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים, אבל אם החלון הוא למעלה מ20 אמה מהרחוב, חסר בזה פרסום לבני רה"ר יעדיף להניחו בפתח ביתו (פרי חדש. מחצה"ש. חיי אדם.משנ"ב שעה"צ ס"ק מ"ב).

גובה הנרות

ט. צריך להניח את הנרות מעל ג' טפחים מהקרקע,(מהר"ם מרוטנבורג. טור ושו"ע. בן איש חי וישב. משנ"ב ס"ק כ"ו.) ובדיעבד יצא גם היו יותר נמוכים (פרי חדש. משנ"ב ס"ק כ"ו).

למטה מעשרה

י. מצוה להניח את הנרות למטה מעשרה טפחים (שבת כ"א: ס' המנהגים ר"י טירנא. טור ושו"ע סעיף ו'. לבוש.משנ"ב ס"ק כ"ז), ואם מניחם למעלה, יצא (מרדכי שבת כ"ב: טור ושו"ע לבוש. חיי אדם).

אבל למעלה מ20 אמה לא יצא (שבת כ"ב. רמב"ם. טור ושו"ע סעיף ו'.).

טפח סמוך לפתח

יא. מצוה להניח את הנרות בטפח הסמוך לפתח,(שבת כ"ב. טור. מהרי"ל. דרכי משה.לבוש.). ומשמאל לכניסה לפתח ותהי' מזוזה בימין ונר חנוכה משמאל (שבת כ"ב. שאלתות דרב אחאי פ' וישלח. טור ושו"ע סעיף ז'. לבוש. משנ"ב ס"ק ל"ג).

 

המנורה

סוג המנורה

יב. מצוה להדליק בנר של מתכת או זכוכית, משום הידור מצוה (טור ושו"ע סימן תרע"ג סעיף ג'. משנ"ב ס"ק כ"ח).

יג. בקו' "סוד הדלקת נר חנוכה" (לרבי יצחק בן הראב"ד) מפרט 15 דרגות כלים ראוים לנר חנוכה

א.כלי זהב. ב,כלי כסף. ג, נחושת קלל דומה לזהב. ד, נחושת אדום. ה, של ברזל. ו,של בדיל. ז, עופרת. ח, כלי זכוכית. ט, כלי עץ. י, כלי עצם. יא, כלי חרס מצופה באבר. יב, כלי חרס בלתי מצופה.חדש יג, קליפות רימון. יד, קליפות אגוז הנדי. טו, קליפות האלון. וכ"ה בס' חסד לאברהם.

כלי

יד. ראוי להדליק כל נרותיו, גם נר שעוה בתוך כלי (אבני נזר ח"ב סי' ת"ק) אבל אינו מעכב (תשו' חכם צבי סי' ע"ה, שבות יעקב ח"א סי' ל"ג, ומשנ"ב סי' תרע"א ס"ק י"ח, תשו' שבט הלוי ח"ח סי' קנ"ז).

 

טו. יעמיד הנרות בשורה ישרה לא יוצא ונכנס.(מהרי"ל. שו"ע. מג"א. משנ"ב ס"ק ט"ו.)

שמנים

טז. כל השמנים כשרים לנר חנוכה (שבת כ"א. טור ושו"ע סי' תרע"ג סעיף א') ושמן זית מן המובחר, א. שאורו צלול. ב.שבו נעשה הנס. (שבת כ"ג. דרכי משה ס"ק א'. תשו' ר"י ברונא. לבוש. משנ"ב שם ס"ק ד'. כפה"ח ס"ק י"ב).

מנורת חשמל

יז. במנורות חשמל אין יוצאים ידי חובת נר חנוכה (בית יצחק יו"ד סי' ק"כ.לבושי מרדכי. מהרש"ג ח"ב סי' ק"ז. שצריך משהוא שיש בו שמנונית כשמן או שעוה. כפה"ח 1.שאינו זכר לנס שהיה שמן ופתילה. 2 שהמנורה היתה נדלקת ע"י אדם, וזה ע"י מכונה. 3, העששית שיש בה כח האור היא מלאה אור, הוי כמדורה שאין עולה אפי' לנר אחד).

פתילות

יח. כל הפתילות כשרים לנר חנוכה (שבת כ"א: טושו"ע סי' תרע"ג סעיף א'.) ומצוה מן המובחר להשתמש בצמר גפן או בחוטי פשתן (חיי אדם כלל קנ"ד סעיף ח'.דרכי חיים ושלום ס"ק תתי"ד. משנ"ב ס"ק ב).

החלפת פתילות

יט. אין חובה להחליף פתילות כל יום (מס' סופרים פ"כ הל' ד'. שבלי הלקט. אבודרהם. שו"ע סי' תרע"ג ס' ד.) ולפעמים הישנים נוחים יותר להדלקה (לבוש תרע"ג סעיף ד'.פרי חדש. א"ר. חיי אדם קנ"ד סעיף ח'. ערוך השולחן. ליקוטי חב"ח שהחתם סופר לא החליף. משנ"ב שם ס"ק ל"א)

ויש שכתבו המנהג להחליף פתילות כל יום (מאירי שבת כ"א. ס' תניא. כל בו. ארחות חיים ס"ק י"א. דרכי משה, שאין חובה להחליף אבל נהגו כן.מפני 1. שבכל לילה היה הנס מתחדש. 2. זכר למקדש שהיו מחדשין אותו בלילה אל מנורת המאור. לקט יושר. דרכי חיים ושלום).

נר השמש

כ. נר השמש עושין מנר שעוה (בן איש חי. הוספות לשו"ע הגרש"ז ו. שעוה הוא שני לשמן זית. 2.אין נוח לטלטל שמן ופתילה. 3. לעשות היכר נוסף בין שמש לנרות חנוכה)

ויש מדליקים נר השמש בשמן (כפה"ח סי' תרע"ג ס"ק ל"ו).

 

החייבים להדליק

נשים בנ"ח

כא. הכל חייבים בנר חנוכה, וגם נשים חייבות בנר חנוכה ויכולה להדליק ולהוציא את בני ביתה. וכשהאיש מדליק אינה צריכה להדליק ויוצאת ידי חובתן מהאנשים (שער אפרים סי' מ"ב. א"ר דאשתו כגופו. חתם סופר שבת כ"א כיון שעיקר תקנת הדלקה, על פתח ביתו מבחוץ וכל כבודה בת מלך פנימה, לכן אינן מדליקות).

קטנים

כב. קטן שהגיע לחינוך, י"א כבן שש או שבע, וי"א כבן תשע (כפה"ח) מחנכים אותו להדליק נרות חנוכה (בעל העיטור. שו"ע סי' תרע"ג סעיף ב'. רמ"א סי' תרע"ה סעיף ג').

(אין קפידא אם אין נרות של הקטנים, דולקים חצי שעה כיון שהתינוק אין בו הבחנה לכוין בדיוק החצי שעה, וגם ע"י פתילה דקה אפשר שידלק חצי שעה, א"א מבוטשאטש)

בשטח פתוח – תעלות

כג. מי שנמצא מחוץ לביתו, כגון חייל (בהליכות שלמה פרק י"ג הערה 12 : חייל השוהה בקביעות בטנק, אפילו באותו לילה, ואינו נמצא במבנה או באהל חייב להדליק בברכה. אם יש אפשרות, ידליק בטפח הסמוך לכניסה. אם לא – בתוך הטנק אם אפשר)

או מטייל, ואוכל וישן תחת כיפת השמים, בשטח פתוח או בתעלה פתוחה, אינו חייב בנרות חנוכה וידליק בלא ברכה (בהליכות שלמה פרק י"ג: לנ"ח בעינן מקום מוקף מחיצות ומיועד לדירה. מועדים וזמנים ליקוטי הערות ח"ב סי' קמ"ג. וראה בציץ אליעזר ח' ט"ו סימן כ"ט שסובר שחייב להדליק בברכה, ליד מיטתו ופינתו).

 

אם הוא נשוי, אשתו מדליקה עליו בבית. ואם לאו, אביו או ב"ב מדליקים גם עבורו (מועדים וזמנים שם. וכ"ש אם משתתף בפרוטה עדיף טפי).

 

כד. שוחה עמוקה (80 ס"מ), מכוסה למעלה, והיא דירה קבוע של הנמצאים בה, נחשבת לדירה ומדליקין בה בברכה (הליכות שלמה פרק י"ג הערה 8).

אוהל

כה. אוהל מכוסה מכל צדדיו, אם הוא גבוהה מ80 ס"מ מבפנים, יכול להדליק בברכה (מקראי קודש סימן ח"י הררי קודש ס"ק צ'. הליכות שלמה). אם האהל מכוסה למעלה בלי מחיצות מצדדיו, יש להסתפק אם להדליק בלי ברכה (הליכות שלמה פרק י"ג הערה 8).

רכבת – ספינה

כו. הנוסע ברכבת או בספינה מתחילת הלילה, ולא יגיע עד אחר עלות השחר, חייב להדליק נרות חנוכה (מהרש"ם ח"ד סי' קמ"ו. ערוה"ש סי' תרעז סעיף ה'. תשו' ציץ אליעזר ט"ו סימן כ"ט. הליכות שלמה פי"ג הע' ז')



0 תגובות